Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Kismotor gyűjtemény

 

         Az első motorkerékpárom, egy 1964-ben gyártott T-5 Pannónia volt, amit 1968-ban az első fizetésemből vásároltam. Csak pár hónapig volt meg, mert még ebben az évben hitelre hozzájutottam egy nullszériás P-20-as Pannóniához. Abban az időben MZ-k, Jawa-k, Danuviák közt P-20-as Pannóniával motorozni, az maga volt a csoda. Egy évig volt meg, felülmúlhatatlan élmény volt vele a motorozás. Sajnos építkezés miatt el kellett adnom, és jöttek utána a kor hétköznapi motorjai, 350-es csepptankos Jawa, P-10-es Pannóniák, MZ-k.

kep.jpg  

kep-006.jpg

Ez a két kép 1969-ben készült rólam és a P-10 esemről. A rendőröknek sokszor kellett magyarázkodnom, a kipufogók, a kormány, a sárvédők, a lámpa és a lábtartók felfogatásáról. Nem mindenkor sikerült megúszni a büntetést.   

            Ebből a felsorolásból is látszik, hogy nekem soha nem voltak kismotorjaim. Hogy hogyan kerültem mégis kapcsolatba velük? Hát úgy hogy a barátaimnak, szomszédjaimnak, közeli ismerőseimnek, mindnek kismotorja volt, és az én önként vállalt feladatom volt ezeknek a motoroknak a mindennapi javítása, életben tartása. Nálunk mindennaposak voltak a Komárok, Rigák, Bervák, Dongók, Csepelek. Szívesen csináltam mindezt olyan körülmények között, amit a mai ügyes kezű barkácsoló korosztály képviselői csak megmosolyognának.

             Csak egy pillanatkép az akkori körülményekről. A Kossuth utcán annál a háznál ahol laktunk nem volt villany. A kukoricaszárral kőrbetámogatott fészerben, ahol a motorokat szereltem, petróleumlámpával világítottunk. A szerszámokat az „Ecseri Piacon” szereztük be. Mivel ezeket a motorokat a kor divatjának és fiatal tulajdonosa hóbortjának megfelelően pár havonta más színre kellett festeni, az Ecseri Piacon vettem egy használt traktor kompresszort és egy szórópisztolyt. A kompresszort a disznóólkarám oldalához drótoztuk, egy gumicsővel összekötöttük a pisztollyal, természetesen tartály nem volt. Valaki hozott a Termelőszövetkezetből egy hosszú kombájn ékszíjat, a meghajtó motor az Ihos Feri öreg Komárja volt. A Komárról ledobtuk a hátsó gumit, rá az ékszíjat, motor sztenderre állítva, sebváltó kettesbe rakva, gáz félállásban és a pisztoly máris ütemesen köpködte a kellően fölhígított Nitró festéket.

            1976-tól egy NDK-ból hazahozott Simson AWO 250-es motorral, majd később egy újonnan vásárolt oldalkocsis 350-es JAWA California motorral fejeztem be 1981-ben motoros pályafutásomat, és elkezdődött az autós korszak, egy csodás 600-as NSU Prinz személykocsival. Utána jöttek sorba a kor szocialista autócsodái, 1500 Polski Fiat, Skoda mikrobusz, Ladák és Daciák különféle típusai, Zasztava.

 

01.jpg  

Ez volt a 250-es Simsonom amit az NDK-ból hoztam haza. A váz, a motor és a hátsó kerék Simson, az első villa és a kerék Pannónia, a tank és a lámpa MZ, az ülés szintén Pannónia, a burkolat és az indexek egyedi gyártásúak. Hát a rendőröknek ez az összeállítás sem mindig nyerte el a tetszését.

A motorokkal 2007-ben kerültem újra kapcsolatba, amikor nyugdíjba vonulásom alkalmából a családomtól kaptam egy felújított Dongó segédmotoros kerékpárt, vállalatom kollektívájától pedig egy Danuvia motorkerékpárt, eredeti állapotában. Ekkortájt láttam egy meghirdetett nyílt napon a Maróti Motorkerékpár Gyűjteményt. Elhatároztam, hogy nyugdíjas éveim alatt létrehozok egy magyar motorkerékpár gyűjteményt. El is indult az akció, Berva és Panni roncsok megvásárlásával, majd két évig tartó felújításával. Következett volna a Tűnde és a Csepelek. Hamar rájöttem, hogy a felújított motorokat én nem tudom megfizetni, a felújításra váró példányoknál pedig a rengeteg, beépítésre kerülő után gyártott alkatrész minősége nagy kockázatot jelent.

            A Berva és a  Panni felújításánál nagy segítségemre volt Dr. Kovács Miklós és Maróti József, „A Berva és a Panni” című könyve, amely részletes leírásaival, jól szerkesztett képeivel, rajzaival nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a két motor a megfelelő színvonalon elkészülhetett. A könyv nem csak szakmailag tárgyalja a két motor történetét, hanem beillesztve azt a kor, a szocializmus gazdasági, társadalmi környezetébe, sőt rövid fejezetben párhuzamot vonva még a környező országok kismotor fejlesztéseiről is. Ez adta az ötletet, hogy a környező országok kismotorjainak technikai fejlődésével bővebben foglalkozzak, és a föllelhető adatok, képek áttanulmányozása után már egyértelmű volt, hogy a gyűjteményem milyen irányt vesz.

            A kismotorokat megvásároltam, szükség szerint fölújítottam, és 6 év alatt létrejött egy 10 európai ország 15 kismotorkerékpárját bemutató gyűjtemény, amely az 50-es évek elejétől a 70-es évek elejéig a teljesség igénye nélkül rátekintést ad az európai kismotorgyártás technikai fejlettségére.

 

 

****************************************************************************************** 

DONGÓ  1956

hpim1375.jpg

Vadásztölténygyár Székesfehérvár

Magyarország

1944-es Dörkopp kerékpárra szerelve. Kerékpár és motor teljes felújítás után. a felújítást Bíró Ferenc, Makó végezte.

***************************************************************************************************************************************************************

BERVA   1959

hpim1574.jpg

 Egri Finomszerelvénygyár

Magyarország

Motor és karosszéria teljes felújítás után. Ezüst kalapácslakk festékkel festve, kék díszítéssel.Festett abroncsok, új krómok, új bovdenek.

******************************************************************************************************************

PANNI  1958

hpim1579.jpg

 Csepeli Motorkerékpár Gyár

Magyarország

Teljesen felújított motor és karosszéria. Festett felnik, horganyzott agyak,új krómozás, új küllők, új ülés, új bovdenek, 2K festékkel festve, eredeti BNV bemutató színre.

 

*************************************************************************************************************************************************************

SIMSON  SR-2   1963

hpim1301.jpg

 VEB Fahrzeug und Geratewerk Simson Suhl

Német Demokratikus Köztársaság

Motorja és karosszériája felújított állapotban. Új küllők, új ülés, új krómozás, új bovdenek,n 2K festékkel festve.

 

****************************************************************************************************************

SIMSON SR4-2   1970

hpim1564.jpg

 IFA-Kombinat VEB Fahrzeug und Jagdwaffenwerk Suhl

Német Demokratikus köztársaság

Motor és karosszéria teljeskőrűen felújítva. Új kerekek, új kezelőszervek, új ülés, új lámpa, új tükör, új bovdenek, új akkumulátor, Neolux festékkel festve

 

*************************************************************************************************************************************************************

JAWA PIONYR   1962

11111111.jpg

 JAWA Motokov Prága

Csehszlovákia

Motor és karosszéria teljesen felújítva. Új kerekek, új bovdenek, új ülés, új krómozás. 2K festékkel festve, kézi csíkozással.

 

***********************************************************************************************************************************************************

JAWA IDEAL  1966

hpim1402.jpg

 JAWA Motokov Prága

Csehszlovákia

Felújított karosszériával, jó motorral, új kerekek, új krómok, 2K festékkel festve, kézi csíkozással.

 ************************************************************************************************************************************************************

RIGA-3   1968

hpim1416.jpg

Rizsszkij Motozavod Riga

Szovjetunió

Felújított motor és karosszéria. Festett felnik, új krómozás, porszórt festékkel festve.

 

*************************************************************************************************************************************************************

KOMAR-1   1969

hpim1871.jpg 

Zjednoczone Zaklady Rowerowe, Bydgoszczy

Lengyelország

Eredeti motorral felújított karosszériával. Új ülés, új bovdenek, új krómozás, új kerekek, 2K festékkel festve.

 

************************************************************************************************************************************************************

NSU QUICKLY  1957

hpim0089.jpg

Motorenwerke AG, Nackarsulm

Németország

Motor és karosszéria is felújított állapotban. Festett kerekek, horganyzott agyak, új krómozás, új bovdenek, új küllők, új ülés új markolatok, 2K festékkel festve.

 

*************************************************************************************************************************************************************

HERCULES 214 1953 

hpim0752.jpg

Hercules-Werke GMBH, Nürnberg

Németország

Motor és karosszéria, teljes felújítás után, eredeti alkatrészeivel, utángyártott burkolattal. Horganyzott agyak, új küllők, új bovdenek, új krómozás,

2K festékkel festve.

 

*************************************************************************************************************************************************************

MOBRA 50 S  1971

dsc01504.jpg

Tohan Mechanical Zarnesti

Románia

Motor és karosszéria felújított állapotban. Új kerekek, új kormány, új krómozás, új ülés, új festés, új bovdenek. A felújításról készült képek a Képgaléria menüpontban.

 

****************************************************************************************************************************************************************

BALKAN MK-50      1970

hpim1405.jpg

National Motorcycle Works, Lovech

Bulgária

Fellelt eredeti szép állapotában, jó hangú erős motorral, jó krómokkal.

 

**************************************************************************************************************************************************************

TOMOS COLIBRI  T-12   1968

hpim1329.jpg

Motorcycle Company, Sezena

Jugoszlávia

Fellelt eredeti állapotában, üzemképes motorral.

 

*************************************************************************************************************************************************************

PUCH  MS-50    1959

ms50v-1964-es-kepek.jpg

Puch Werke AG.  Graz

Ausztria

Fellelt állapotában, motor és karosszéria, felújítás alatt.

 

 

A motorok felújításáról készült képeket megtekintheti a "Képgaléria" menüpontban.

 

 

 

=============================